BeweegBasis met componenten

Motivatie

De component ‘wil bewegen’ gaat in op de extrinsieke en intrinsieke motivatie om te gaan bewegen. Deze component bestaat uit drie elementen: autonomie, verbondenheid en competentie. Elk element bestaat uit een aantal cruciale onderdelen die samen de essentie vormen voor de motivatie om te gaan bewegen. Deze drie elementen zijn gebaseerd op de Zelfdeterminatie Theorie (SDT) (Deci & Ryan, 1980). Aelterman en collega’s (2013) hebben deze drie elementen vertaald naar de rol van de beweegprofessional om bewegers te motiveren. Door in te zetten op autonomie, verbondenheid en competentie worden leerprocessen geoptimaliseerd. Hierbij wordt in de leeromgeving tegemoetgekomen aan deze drie psychologische basisbehoeften. Door ervoor te zorgen dat bewegers de activiteit nuttig en zinvol vinden wordt tegemoetgekomen aan de autonomie van de bewegers. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld betekenisvolle uitleg te geven. Verbondenheid wordt gecreëerd door de bewegers te betrekken bij de activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld door de bewegers elkaar te laten helpen. Door de activiteiten zo in te richten dat alle bewegers succes ervaren wordt ook tegemoetgekomen aan de basisbehoefte competentie. Dit kan bereikt worden door in de feedback de successen te benoemen.

De leerdoelen van deze module zijn:
  • Kunnen uitleggen hoe het component motivatie van het BeweegBasis-model bijdraagt aan een leven lang bewegen
  • Kunnen uitleggen uit welke 3 elementen de component motivatie bestaat
  • Kunnen uitleggen waar het element autonomie uit bestaat binnen de component motivatie
  • Kunnen uitleggen waar het element verbondenheid uit bestaat binnen de component motivatie
  • Kunnen uitleggen waar het element competentie uit bestaat binnen de component motivatie
  • Kunnen uitleggen wat de verschillende psychische ontwikkelstadia zijn van mensen